Je huis verbouwen kost tijd (en geld), en er zijn verschillende stappen waar je rekening mee moet houden. Om de verbouwing vlot te laten verlopen, stel je een gedetailleerd tijdschema en een maximum budget voor het project vast.
Iemand inhuren om het project voor je te plannen, ontwerpen en begroten is de veiligste optie, maar dat kan veel geld kosten. En we zijn tenslotte Hollanders en houden van verstandig begroten. In dit blog vind je een handig richtlijn- en tijdlijnvoorbeeld voor het verbouwen van je huis zodat je goed voorbereid van start kan.
Gemiddeld duurt een compleet huis verbouwen 3-6 maanden, maar dit hangt allemaal af van de totale omvang en complexiteit van het project. Ook hangt het af van wie je inhuurt om het werk te doen en de hoeveelheid werk die je zelf wilt gaan doen.
Maar voordat je aan het werk gaat, moet er eerst gepland worden, aannemers ingehuurd, eventuele vergunningen aangevraagd, enz. En dat kost allemaal tijd.
Veel voorkomende tijdlijn voor een verbouwing:
- Planning: 1 maand
- Sloop: 2 weken
- HVAC, elektriciteit en loodgieterij: 5 dagen
- Lijsten en gipsplaten, stucen: 10 dagen
- Schilderen: 1 week
- Inbouwkasten (maatwerkkasten) & inrichtingen: 1 week
- Deuren & Ramen: 5 dagen
- Huis schoonmaken & luchtroosters: 1 dag
- Vloerbedekking: 1 week
- Afwerking: 1 week
Als alles gezegd en gedaan is, een gemiddeld project duurt ruwweg 3 maanden. Bekijk nu elke afzonderlijke stap van het proces.
Stap 1: Planning
Bepaal een maximaal budget
Houd een maximumbedrag in gedachten dat je bereid bent uit te geven en maak er een punt van niet over je budget heen te gaan. De verschillende kosten die een rol spelen bij het verbouwen van een huis kunnen veel verschillen, dus begin een lopende lijst van al je must-have en nice-to-have onderdelen in een spreadsheet.
Het belangrijkste aspect van de planning is natuurlijk ervoor te zorgen dat je genoeg geld hebt om het project te betalen, ongeacht hoe groot of klein de omvang van het werk kan zijn. Doe dan snel wat onderzoek om de gemiddelde kosten voor die onderdelen te bepalen. Tel vervolgens alles bij elkaar op om een beter idee te krijgen van wat het zou kosten.
Het moeilijkste aspect van budgetteren is het schatten van de arbeidskosten. Maar over het algemeen is het een veilige gok dat de arbeidskosten 20-40% van je totale budget zullen uitmaken.
Je budget moet ook een onvoorziene uitgave van 10-20% bevatten, afhankelijk van de grootte en complexiteit van je project. Dit lijkt misschien veel, vooral als je probeert elke cent te laten tellen, maar bedenk dat dit een vangnet is, en dat je extra geld overhoudt als het ongebruikt blijft.
Verreweg de meeste problemen ontstaan tijdens het slopen, wanneer veel voorkomende problemen, zoals lekkende leidingen, schimmel, defecte bedrading, beschadigde funderingen, en schade door ongedierte ontdekt worden.
Als je eenmaal door deze fase van het proces heen bent (stappen 1-4), kun je de rest van je contingentie besteden aan wat je maar wilt!
Je kunt je uitleven op dat vrijstaande bad of die mooie verlichtingsarmaturen waar je je oog op liet vallen.
Beslis wanneer je gaat doe-het-zelven
Omdat er zoveel factoren meespelen bij een woningverbouwing, kunnen er sommige aspecten van de klus zijn die je zelf wilt en kunt aanpakken. Zo bespaar je behoorlijk wat geld. De tweede stap van het plannen van een verbouwing bestaat dus uit het maken van een eenvoudige lijst van het werk dat je gedaan wilt hebben. En te beslissen of het iets is dat je zelf kunt doen of niet.
Als het iets is wat je kunt doen, label die taak dan als “DIY”. Als het niet iets is wat je kunt doen – en wees eerlijk tegen jezelf – label die taak dan “PRO”.
Onderzoek mogelijke aannemers
Als je eenmaal weet welk werk je door een vakman wilt laten doen, kun je nagaan welke aannemer voor jou de beste keuze is.
Stap 2: Slopen
Als je je plan klaar hebt en je aannemer gekozen hebt, is het tijd om te beginnen met slopen. Om plaats te maken voor het nieuwe, moet eerst het oude opgeruimd worden. Dit houdt niet alleen slopen in, maar ook het afvoeren van puin, dus je zult waarschijnlijk een grote afvalcontainer moeten huren om het afval te verwerken. Een afvalcontainer is ideaal om een project efficiënt te laten verlopen, want je kunt puin van je huis verwijderen terwijl het gesloopt wordt. Dit minimaliseert risico’s en rommel tijdens je sloopproject en stelt je in staat het zo snel, veilig en vlot mogelijk af te ronden.
Als je besluit zelf iets van het sloopwerk te doen, wees dan voorzichtig en neem alle veiligheidsmaatregelen in acht. Slopen kan erg gevaarlijk zijn, vooral als het lukraak wordt uitgevoerd.
Stap 3: Elektriciteit en loodgieterswerk
Als je sloopwerk klaar is, kan het opbouwproces beginnen. Dit omvat al het werk dat onder vloeren of achter muren gedaan wordt, zoals het plaatsen van vloerverwarming, het installeren van nieuwe elektrische en loodgieterssystemen, enz.
Dit is het moment waarop loodgieters en elektriciens je huis moeten komen inspecteren en zich ervan vergewissen dat je systemen up-to-date zijn.
Omdat herbedrading en loodgieterswerk misschien nodig zullen zijn moet je ervoor zorgen dat al het ruwbouwwerk af is voordat er wordt begonnen met vloerbedekking, gipsplaten en schilderwerk. Dat kan daarbij beschadigd raken.
Houd een schema van je verbouwingsplannen bij de hand, vooral voor kamers waar elektrisch en loodgieterswerk nodig is, zodat loodgieters en elektriciens hier rekening mee kunnen houden.
Waar wil je dat je koelkast komt te staan? Hoe zit het met je verlichting? Waar moeten stopcontacten komen – en hoeveel?
Dit zijn allemaal dingen om rekening mee te houden en die je met je aannemer moet bespreken.
Stap 4: Lijsten en gipsplaten
Als alle aanpassingen aan leidingen en elektriciteit geregeld en goedgekeurd zijn, is het tijd om de kozijnen en de gipsplaten aan te pakken.
Het gipsplaat proces omvat het ophangen van gipsplaat en het aanbrengen van stucwerk.
Doorgaans kan dezelfde aannemer het volgende (en meer!) aan:
- Verplaatsen en construeren van muren
- Steunbalken toevoegen
- Openingen voor ramen en deuren
Stap 5: verven
Als de muren glad zijn, is het tijd om je net blanco canvas te schilderen!
Schilderen is iets wat je zelf kunt doen, maar het kan ook slopend werk zijn.
Als je een schoon, vlekkeloos schilderwerk wilt bereiken zonder de stress, zul je bovendien een vakman willen inhuren. Denk bijvoorbeeld over de mogelijkheid na om het stucwerk te laten spuiten. Het scheelt heel veel werk en tijd.
Stap 6: Kasten & Inrichting
Keuken, kasten, verlichting, badkamer, toiletten, wastafels – laat die nu installeren.
Dit is het leuke gedeelte, dus vergeet niet ook te genieten!
Stap 7: Deuren en ramen
Vervolgens is het tijd om ramen te plaatsen en deuren af te hangen.
Voordat je vloerbedekking legt, moet je zeker weten dat alle deuren geïnstalleerd zijn, zodat ze vrij kunnen openen en sluiten.
Als je laminaat- of pvc vloeren legt, kunnen die wachten tot na het afhangen van de deuren.
Stap 8: Maak huis & luchtroosters schoon
Als je een afvalcontainer gehuurd hebt, moeten de belangrijkste stukken puin al opgeruimd zijn. Veeg of stofzuig nu alle overgebleven puin en vuil op. Al dat renovatiestof komt overal, dus laat een vakman komen om je luchtroosters goed schoon te maken.
Stap 9: Vloerbedekking
Over het algemeen kun je het leggen van vloeren het beste uitstellen tot het eind van de verbouwing, zodat ze geen schrammen, inkepingen of beschadigingen oplopen.
Vloerbedekking, laminaat, tegels, en eventueel overgebleven vloerbedekking moeten de volgende stap van het verbouwingsproces zijn. Houdt alleen wel rekening met in het installeren van de keuken. Vaak moet de vloer liggen voordat eventuele keukeneilanden kunnen worden geplaatst.
Stap 10: Afwerking en afwerking
Als de vloerbedekking gelegd is, is het tijd om afwerkingen, deurlijsten en plinten vast te spijkeren.
Gefeliciteerd! Het is je gelukt!
Nu is het tijd om meubels, inrichting, apparatuur, en alle andere dingen die van je huis een thuis maken, neer te zetten. Gebruik karretjes en afleggers om je pas verbouwde huis niet te beschadigen terwijl je voorwerpen naar binnen brengt.